Четверг, 28.03.2024, 20:51
НОВИНИ.

Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гость | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 76
                 
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
  Facebook-сторінка
Головна » 2015 » Ноябрь » 11 » ґештальт-завдання соціальної адаптації шкільної молоді Лист захиснику кордонів України
09:57
ґештальт-завдання соціальної адаптації шкільної молоді Лист захиснику кордонів України

   
    Лідія Піскорська, завідувач НМЛ української мови і літератури КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»; Тетяна Любчич, учитель-методист української мови і літератури вищої категорії Іванівської ЗСШ Петриківського району Дніпропетровської області 

У статті схарактеризовано поняття гештальту.

Окреслено проблемне коло гештальт-завдання соціальної адаптації шкільної молоді.

Обгрунтовано актуальність, важливість, набутий досвід виконання на уроках української мови і літератури, позакласних заняттях гештальт-завдань. Ключові слова: зміст освіти, соціальна адаптація, компетентність, гештальтпедагогіка, гештальтпсихологія, гештальт-метод, гештальт-завдання, образ, «патерн», соціалізація особистості, ціннісні орієнтації, патріотизм, національна свідомість.

Гештальт-задание социальной адаптации школьной молодёжи. В статье охарактеризовано понятие гештальта. Очерчен проблематический круг гештальт-задания социальной адаптации школьной молодёжи. Обоснованы актуальность, важность, приобретённый опыт выполнения на уроках украинского языка и литературы, внеклассных занятиях гештальт-заданий.

Ключевые слова: содержание образования, социальная адаптация, компетентность, гештальтпедагогика, гештальтпсихология, гештальт-метод, гештальт-задание, образ, «патерн», социализация личности, ценностные ориентации, патриотизм, национальная сознательность.

Geshtalt-task of social adaptation of schooling youth. In the article it is haracterized the meaning of geshtalt. It is investigated the problems of geshtalt-task of social adaptation of schooling youth. It is topicality the importance, the experience lightened whish were introducing at the lessons of Ukrainian and Ukrainian Literature, after classes activities where the geshtalt-task was taken into account. Key words: the gist of education, social adaptation, competene, geshtalt education science, geshtaltpsychology, geshtalt-method, geshtalt-task, character, "pattern”, personality`s socialization, valued orientations, patriotism, national sense.

Сучасний психологічний аналіз педагогічної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів України свідчить: історичний процес спонукає їх до вдосконалення змісту освіти, викликає необхідність вибору нових мотивів технологічного процесу навчання й виховання особистості шкільного віку. Нові горизонти феномену філософії українців відкрив українським філологам всеукраїнський семінар методистів української мови і літератури обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, проведений Міністерством освіти і науки України 24-25 вересня 2015 року.

Патріотичне виховання, формування почуття усвідомлення української ідентичності на уроках української мови і літератури, громадянської культури особистості засобами художнього слова, естетичне й світоглядне виховання шкільної молоді визначені провідними мотивами уроків української мови і літератури.

Учасники семінару, серед них – науковці С.П. Михида, проректор з наукової діяльності Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, доктор філологічних наук, професор, А.Є. Коротов, директор Кіровоградського обласного НВК (гімназія-інтернат – школа мистецтв), професор, Н.В. Салтовська, доцент кафедри фольклористики Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат філологічних наук, О.І. Крижанівська, доцент кафедри української мови Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидат філологічних наук, Ю.С. Митрофаненко, старший викладач кафедри теорії та методики середньої освіти комунального заходу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», кандидат історичних наук, С.М. Бойко, старший науковий співробітник відділу освітніх технологій та популяризації українознавства Науково-дослідного інституту українознавства, кандидат філософських наук, а також – творчі вчителі шкіл Кіровоградщини, студенти Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, були одностайні у переконанні: характер світосприймання нації, у першу чергу, формується під дією обставин її історичного розвитку. Емоційно переживати щасливі й трагічні, важкі й сумні життєві події, виявляти особистісні стійкі психологічні властивості – особливість характеру українців.

Отже, написання листа патріотичного змісту є одним із прикладів українського ґештальту.

Пишучи невідомому захиснику кордонів України, юна гімназистка обласного інтернату-школи мистецтв міста Кіровограда говорить із ним, як із рідним, котрого вона знала змалку.

Лист Солдату

            Пишу листа тобі, Солдате,                          Пишу листа тобі, Солдате,

            Мій любий друже, рідний брате!                 Затихнуть «Гради» й автомати,

Ну, як ти там? Ото чудна –                          Засяє сонце в небесах

Таке питаю … Йде війна …                         І ми забудем весь цей жах …

            Пишу листа тобі, Солдате,                          Пишу листа тобі, Солдате,

            Мій добрий янголе крилатий!                                  Та час його уже кінчати.

            Ти захищати від біди                                    Багато різного в душі -

            Мене й країну йшов туди …                        Всього не скажеш у листі.

Пишу листа тобі, Солдате,                            Пишу листа тобі, Солдате,

Багато хочеться сказати                                І дуже хочу обійняти,

Найкращих в світі теплих слів,                      Вловити подих, серця стук,

Щоб їх промінчик серце грів!                                    Відчути силу твоїх рук …

             Пишу листа тобі, Солдате,                         Пишу листа тобі, Солдате,

            І хай не будуть навіть знати,                                   І буду Господа благати,

            Хто ти, яке твоє ім’я,                                               Щоб він тебе в бою беріг,

            Але в думках з тобою я!                              Щоб ти вцілів і переміг!

Пишу листа тобі, Солдате,                              Пишу листа тобі, Солдате,

Писати легше, ніж стріляти …                        Мене, до речі, Свєта звати.

Пишу, бо хочу, щоб рядки                              Цілую тисячу разів,

Тебе від куль уберегли!                                   Героям слава! Досить слів!

Солдат, отримавши лист Світлани, побачить юнку красивою, освітленою, відчує те саме, що й вона: українці люблять рідну землю й її захисників, вболівають за них, бажають захисникам Вітчизни з перемогою живими повернутися до мирного життя в свої домівки. У цьому - перевага ґештальтів від інших завдань, оскільки їхнє створення більш ефективно впливає на формування ментальної єдності, об’єднання народу навколо спільної мети.

Досвід фахової компетентності, педагогічної й психологічної майстерності українських філологів є підґрунтям для опанування новими мотивами, зокрема використанням методів ґештальтпедагогіки в удосконаленні знань української мови і літератури, мовно-літературної компетентності учнів, а також у вихованні громадянина України з високим рівнем національно-патріотичної свідомості.

Відомо, первинно ґештальт-метод використовувався лише в медицині. Його засновником вважається німецький вчений Ф. Перлз. Слово ґештальт – німецьке й означає створення образу, фігури, форми, цілого або конфігурації частин цілого («патерн»), у процесі чого розвивається, удосконалюється творче мислення особистості, раптове «відкриття» нею нового способу вирішення окресленого завдання, «осяяння».

Ці положення (складові) ґештальт-методу для нас важливі, адже за кожною людиною визнається її унікальність, вона має усе для вирішення проблем, що виникають, їх успішно можна реалізовувати у навчанні й вихованні молоді.

Ідеї ґештальтпедагогіки останнім часом поступово активізуються у навчально-виховному процесі у загальноосвітніх навчальних закладах Дніпропетровської області, адже оволодіння ґештальтпедагогічними вміннями – один із напрямків роботи навчально-методичної лабораторії української мови і літератури КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педогогічної освіти».

  • Проблема соціального гештальт-завдання на патріотичну тему «Написання листа захиснику кордонів України» у школах Дніпропетровщини викликана актуальними сучасними демократичними перетвореннями в Україні й відповідно змінами у філософії освітньої галузі: визначення стратегії соціалізації особистості, удосконалення системи психолого-педагогічного супроводу як важливого чинника процесу соціалізації особистості громадянського суспільства. Вона мотивована Указом Президента України від 24.03. 2012 року № 212 «Про Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні та першочергові заходи щодо її реалізації» (із змінами, внесеними згідно з Указами Президента України від 25.06. 2013 року № 342, від 28.04. 2015 року № 246), Постановою Верховної Ради України від 12.05. 2015 року № 373-VIII «Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді», оновленими навчальними програмами Міністерства освіти і науки України з української мови і літератури, а також Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. Педагогічні колективи середніх загальноосвітніх навчальних закладів Дніпропетровщини в основу навчально-методичної, наукової діяльності поклали довгостроковий науково-методичний проект «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства», розроблений комунальним вищим навчальним закладом «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти». Проект, насамперед, передбачає:
  • - виховання громадянина з високим рівнем громадянської свідомості, патріотизму, активності, поваги до прав і свобод демократичного суспільства; 
  • - розвиток творчої особистості, формування у неї гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, ціннісних орієнтацій. Проблемне коло ґештальт-завдання соціальної адаптації шкільної молоді «Лист захиснику кордонів України» обумовлене очікуваннями якості навчально-виховного процесу на уроках української мови і літератури. Створюючи лист, учні різних вікових груп закріплять уміння розпізнавати текст, його структурні особливості, послідовний і паралельний види зв’язку речень у тексті, навчаться висловлювати особисту позицію щодо обговорюваної теми, додержуватися вимог до мовлення й основних правил спілкування, доречно використовуватимуть у власному усному й писемному мовленні вивчені пласти лексики тощо. На предметних позакласних заняттях вони удосконалять здобуту на основі досвіду здатність належно працювати у групах, парах, співпереживати, спільно обговорювати актуальні проблеми сьогодення, обмінюватися думками, слухати себе й інших, ставати рішучими й переконливими, редагувати написане, самостійно добирати цікаві й необхідні переконливі аргументи на захист своєї позиції, прогнозувати, робити припущення щодо подальшого розвитку певних подій, переконувати, що творити добро словом і ділом – духовна потреба й обов’язок кожного українця. Окреслені проблеми сприяють розвиткові вмінь створювати ґештальти як цілісні образи, структури, що формуються у свідомості людини при сприйнятті, уявленні й відтворенні об’єктів, подій навколишнього середовища, дійсності; ураховують нові аспекти сучасної гештальтпсихології щодо принципів цілісності у процесі аналізу; спрямовують на удосконалення мотивованого використання засобів мови для досягнення певної мети спілкування, урахування взаємодії особистості з соціумом. Остання позиція є провідною для розуміння гештальту. Оскільки метою ґештальт-завдання соціальної адаптації шкільної молоді «Лист захиснику кордонів України» є пробудження дефіциту організму особистості учня, що спонукає його до взаємодії з оточенням і допомагає збалансовувати життєдіяльні сили, висловлювати бачення, якими шляхами можна домогтися мирного життя, переконувати себе й інших однолітків у перевагах миру над війною, то виконане учнями ґештальт-завдання соціально-вагомої мети є демонстрацією власного сучасного, а не книжного, розуміння образу патріота України і свідченням, як сьогодні шкільна молодь розуміє майбутнє України. Сотні патріотичних листів захисникам кордонів України написали учні середніх загальноосвітніх навчальних закладів Дніпропетровської області. Незалежно від обраного жанру, учні різних населених пунктів Дніпропетровщини єдині у своїх душевних пориваннях, прагненнях підтримати захисників кордонів Батьківщини. «Доброго дня, любий захиснику України! … Не знаю, хто ти, можливо, юнак, чийсь коханий, чийсь турботливий батько, люблячий дідусь. Хто б ти не був, одне знаю точно: ти – Герой! Як же інакше назвати воїна, який віддає своє життя за мирне майбутнє моєї рідної Батьківщини! Ти сміливо йдеш у бій, під обстріли ворожих танків, під «Гради», по мінному полю, під снайперські кулі й не важливо, коли: у дощ, у спеку, хуртовину, але не зупиняєшся … Мужньо йдеш! Тебе охороняє фотокартка родини біля серця, у тебе в думках рідні й друзі, у тебе за спиною вся Україна! Від щирого серця бажаю – повертайся живим! Повертайся додому! Повертайся з перемогою! Привіт тобі від учителів і моїх друзів, учнів сьомого класу середньої загальноосвітньої школи № 38 імені І.О. Секретнюка міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області. Сідненко Єгор.». «Доброго дня, дорогий Солдате! … Було б добре, якби ти отримав мій лист сонячного осіннього дня разом із повідомленням про закінчення війни. Цієї звістки вже давно чекає вся Україна! … Можливо, цей лист потрапить до рук моїх земляків – Руднева Романа, Єрмака Віталія, Якушенка Андрія, Кузьміна Олександра, Миршавки Олександра, Погрібняка Володимира. Знайте, думками ми з вами. Ви – Герої! За свободу, єдність Батьківщини боретеся, за наше мирне й благополучне життя. Я й мої друзі пишаємося вами, вдячні вашим матерям, за те, що виховали вас сильними, вольовими, мужніми українцями. Повертайтеся живими з перемогою! Слава Україні! Героям слава! Палій Наталія – учениця 9 класу Миколаївського НВК Петриківського району Дніпропетровської області». Енергія словесного рядка листа захиснику кордонів України, мовна тканина якого переплетена мереживом дитячої думки, оздоблена самовдосконаленням, вишита самовідкриттям, спонукає до створення холі стичного (цілісного )погляду на проблему. Усвідомлюючи свої потреби, бажання в конкретній ситуації,виконуючи наступне гештальт-завдання, учні Петриківщини вибудували чітку фігуру – конверт для листа захиснику України. Давні мудреці стверджували:уміння дякувати – найвища мудрість.А її ми бачимо в добрих очах і уважному серці нашого молодого покоління, завдяки виконанню саме гештальт-завдань. 

        

      Ми творимо людину майбутньої славної України за власним образом і подобою, відповідальність перед суспільством за навчання шкільної молоді надто велика,тому вчителям української мови і літератури постійно потрібно вдосконалювати знання методики навчання української мови і літератури, оволодівати досягненнями вітчизняної лінгводидактики.  

           

Література

1.    Варій М.Й. Основи психології і педагогіки. – К.: ЦУЛ, 2007.

2.    Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології / К.: Академвидав, 2010.

3.    Каліна Н.Ф. Психотирапія / К.: Академвидав, 2010.

1.   Фіцула М.М. Педагогіка. Навчальний посібник. - / К.: Академвидав, 2007.



Переглядів: 1072 | Додав: rvo-admin | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Ноябрь 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архів записів
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Создать бесплатный сайт с uCoz